سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ |۲۷ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 1, 2024
1

حوزه/ تولیت مدرسه علمیه عبدالحسین خانی بابل را حجت الاسلام سید نصرالله حسنی دارد. تا دو نسل پیش از او نیز خانواده وی این مسئولیت را بر عهده داشتند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مازندران، مدرسه علمیه سرهنگ عبدالحسین خانی این مدرسه علمیه در روستای مقری کلا از توابع بندپی غربی شهرستان بابل بوده وبنای‌آن‌تـوسـط عبدالحسین خـان حـلالخـور حـاکـم بنــدپـی درسـال ۱۲۸۹ هجری قمـری درعصر ناصری سـاختــه شـده است.
متولی موقوفه عبدالحسین خانی؛اکنون تولیت مدرسه علمیه عبدالحسین خانی بابل را حجت الاسلام سید نصرالله حسنی دارد. تا دو نسل پیش از او نیز خانواده وی این مسئولیت را برعهده داشتند.
حضور علماء و مدرسین در این مدرسه؛

حضور آیت الله شیخ عبدالصمدگرجی از مدرسین در این مدرسه علمیه می‌باشد.

مدرسه علمیه عبدالحسین خانی‌در گذر زمان ؛

سرهنگ عبدالحسین خانی در سال ۱۲۸۹ تصمیم بر ساخت تکیه و مدرسه علمیه داشت و در اسرع وقت یک معمار ماهر از شهر اصفهان استخدام کرد. این معمار اصفهانی را به“معمار باشی”می‌شناختندو درعرض ۱۲سال توانست مدرسه و تکیه روستای مقریکلا را به زیبایی تمام کند. ستون‌های چوبی به کار رفته دراین تکیه به ستون‌های داخل چهلستون شباهت می‌دهد. عبدالحسین خان برای ساخت این ساختمان هزینه ی بسیار زیادی کرد.او همچنین برای این تکیه ومدرسه زمین‌های بسیاری را در خود روستای مقریکلا و همچنین روستاهای اطراف وقف کرد.موقوفه عبدالحسین خانی بابل در دوره‌های مختلف بهره‌های فرهنگی مختلفی برده می‌شد.برای مثال درابتدا تا سال ۱۳۴۶این تکیه مدرسه علمیه بوده یعنی و دردوره معاصر نیزتکیه روستا مقریکلا محل عزادارای اباعبدالله الحسین ع می باشد.
رقبات مدرسه؛
این مکان موقوفی دارای ۲۰۰ رقبه می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha